Friday, February 21, 2014

MENCARI ILMU







Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu berkata: Rasulullah i bersabda: Barangsiapa yang menyusuri jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan untuk ke syurga.
(Hadis)

Begitulah yang Allah janjikan kepada hambanya yang menuntut ilmu.Terbahaginya ilmu kepada dua tuntutan iaitu fardhu ain dan fardhu kifayah. Misalannya ilmu Tauhid, ilmu Feqah, ilmu Al-Quran dan Hadis merupakan golongan ilmu fardhu ain manakala  ilmu Astronomi, ilmu Kejuruteraan, ilmu Perubatan merupakan golongan ilmu fardhu kifayah.

Oleh itu, bagaimankah yang dikatakan dengan ilmu yang membawa ke syurga itu ? Adakah semata - mata ilmu dunia ataupun semata - mata ilmu akhirat ?  Menurut huraian Ibnu Atho’illah , ilmu yang berguna itu ialah mengenal zat Allah dan sifat serta asma (nama) dan perbuatan Allah. Juga mengerti bagaimana mengabdi diri kepada Allah serta beradab kepadaNya.

Nabi Daud as. berkata : Ilmu di dalam dada bagaikan lampu rumah. Imam Malik bin Anas ra. berkata : bukan yang bernama ilmu itu kepandaian atau banyak menyampaikan, tetapi ilmu itu hanya nur yang diturunkan Allah dalam hati manusia kepada Allah dan menjauhkannya dari kesombongan diri.

Al-Junaid berkata : ilmu itu ialah mengenal Tuhanmu dan tidak melampaui kedudukan dirimu (menyedari kehambaan diri).

Ibnu Atho’illah juga menghuraikan bahawa sebaik - baik ilmu adalah yang disertai rasa takut pada Allah dan menumbuhkan amal. Adapun orang alim yang tidak mempunyai perasaan takut kepada Allah bukanlah orang alim yang sebenarnya.Lebih-lebih lagi, orang alim yang keinginannya untuk mendapatkan kemewahan dunia, kemegahan dan bersikap takbur dengan ilmunya.Ilmu sebegini hanya akan menjadi hujah ke atasnya di akhirat kelak dan sebab yang akan mengundang bala dan akibat yang buruk kepadanya.

Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu (para ulama’).
(al-Faatir: 28)

Terbukti, kalam hikmahnya ini telah mampu melunakkan hati yang keras, menenangkan jiwa yang resah, mengekang nafsu yang rakus dan mengajak manusia menyelami hikmah-hikmah di sebalik kejadian Allah SWT.

Abu Hurairah sering mengamalkan doa  yang merupakan doa daripada Rasulullah untuk mendapat ilmu bermanfaat :
اَللَّهُمَّ يَنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِمْنِي مَا يَنْفَعْنِي وَزِدْنِي عِلْمَا

Ya Allah manfaatkan apa yang aku belajar dan ajarkan apa yang bermanfaat dan tambahkanlah ilmu

Semoga kita mendapat manfaat daripadanya.

Rujukan :
1 - Terjemahan Al- Hikam

2 - Dr. Abdul Basit Abdul Rahman
      http://www.youtube.com/watch?v=05oihGDf2yA

3 - Laman Yayasan Sofa
        www.yayasansofa.com/