Saturday, April 24, 2010

~Sehari Saya Di Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia 2010 UTHM~

Oleh: Sahrul Khair Bin Osman


Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh.


Segala puji bagi Yang Maha Esa, Allahu Rabbuna yang dengan limpah hidayah dan inayahNya kita masih lagi dalam nikmat Iman dan Islam. Selawat dan salam disandarkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w yang telah membawa Islam kepada sekalian alam sehingga ke hari ini.


Iqra’, yakni bacalah, merupakan wahyu pertama yang diturunkan kepada Rasul junjungan, Muhammad s.a.w, yang menegaskan kita sekalian umat manusia untuk berusaha mendalami ilmu dan mengkaji apa yang ada di muka bumi ini. Hal ini kerana hanya dengan ilmu, seseorang itu mampu membuat keputusan mana yang baik dan mana yang buruk.


Kini, ilmu merupakan salah satu perkara yang dikejar-kejar oleh manusia tanpa mengira apa pun perbezaan, baik dari segi usia, bangsa, bahasa, semuanya diletakkan ke tepi untuk sementara waktu demi menimba ilmu.




Dalam keghairahan membuat persediaan untuk peperiksaan akhir semester ini, tanpa kita sedari Pejabat Penerbit Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dengan kerjasama  United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). telah mengadakan Seminar Hak Cipta bersempena dengan Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia 2010 yang bertempat di Dewan Tun Ibrahim Ismail  dan Dataran Anggerik pada 23 April 2010 yang lepas.

[Seterusnya...]