Sunday, April 12, 2009

Konvensyen Al-Quran

Alhamdulillah, kami dipilih oleh Allah untuk mendapatkan sedikit ilmu dikala kesibukan insan lain. Kami bermohon padaMU Ya Allah agar diikhlaskan hati, diteguhkan diri dalam mencari keredhaanMU.

Bila kau memandang segalanya dari Allah,
Yang mencipta segalanya, yang menimpakan ujian,
Yang menjadikan sakit hatimu,
Yang membuatkan keinginan mu terhalang,
Serta menyusahkan hidupmu...

Pasti Dia akan damaikan hatimu,
Kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya sia-sia...

Bukan Allah tidak tahu deritamu,
Tapi itulah yang Dia mahu kerana,
Dia tahu hatimu lunak dan mudah diikat supaya...

Konvensyen Al-Quran yang berlansung di Universiti Teknologi Mara (UiTM Shah Alam) pada 11-12 April 2009 anjuran Persatuan Bahasa Arab UiTM Shah Alam dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat (MUAFAKAT) dan Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU). Penyertaan dari UTHM melibatkan 8 orang muslimin dan 21 orang muslimat yang terdiri dari aktivis-aktivis mahasiswa Kelab Iqra' dan MPP.

Konvensyen bermula dengan pembentangan dua kertas kerja. Kertas kerja pertama bertajuk "Al-Quran dan Sains" yang disampaikan oleh Dr Jamnul Azhar Mulkan. Kertas kerja kedua bertajuk "Asas-Asas Pembentukan Tamadun dalam Perspektif Al-Quran" yang disampaikan oleh Syeikh Uthman El-Muhammadi.

Pada petangnya dihangatkan lagi dengan sesi perbahasan. UTHM menghantar tiga wakil dalam sesi ini. Pembahas pertama mengemukakan perbahasannya yang bertajuk "Al-Quran dan Telefon, yang Mana Lebih Utama"

Pembahas kedua mengemukakan tajuk "Peranan Kelab Iqra' UTHM dalam Membina Generasi Al-Quran di UTHM".

Pembahas terakhir pula mengemukakan tajuk "Pembinaan Tamadun Islam (Zaman Rasulullah, Zaman Khalifah Umar, Zaman Khalifah Usman, Bani Umayyah, Bani Abbasiyyah dan Bani Uthmaniyyah) dan Peranan Mahasiswa pada Masa Kini"

Program diteruskan dengan satu forum yang bertajuk "Cintaku pada Al-Quran" pada malamnya.

Pagi 12 April menyaksikan majlis penutupan Konvensyen Al-Quran dengan pertandingan tilawah Al-Quran. UTHM menghantar seorang wakil dalam pertandingan ini.

Oleh: ibnuahmad@fakir-insani