Tuesday, March 9, 2010

UCAPAN DASAR PRESIDEN, MESYUARAT AGUNG KELAB IQRA’ KE-11

UCAPAN DASAR PRESIDEN KELAB IQRA’
MESYUARAT AGUNG TAHUNAN KELAB IQRA’ KALI KE-11
UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA
“TRANSFORMASI DAKWAH MEMIMPIN PEMBENTUKAN UMMAH”
MUQADDIMAH
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله ربّ العالمين والصّلاة والسّلا م على أشرف الأنبياء والمرسلين و على آله وأصحابه ومن تبعه الى يوم الدّين
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Yang Dihormati Saudara Pengerusi Tetap,
Yang Dikasihi Jawatankuasa Pelakasana Muktamar Kelab Iqra’ UTHM Kali Ke-11
Yang Dikasihi Barisan Pimpinan Kelab Iqra’ UTHM sesi 2009
Yang saya raikan wakil dari Majlis Perwakilan Pelajar, wakil dari kelab-kelab dan persatuan, semua perwakilan, sahabat-sahabat Iqra’ serta sidang muktamirin dan muktamirat sekalian.
Alhamdulillah, setinggi-tinggi rasa kesyukuran sama-sama kita merafakkan lafaz syukur kerana hari ini dengan izin dan inayahNya dapat kita berkumpul bagi menjayakan mesyuarat Agung Tahunan Kelab Iqra Universiti Tun Hussien Onn Malaysia kali ke-11, yang telah menempuh pelbagai bentuk cabaran, aneka kondisi yang bisa mendewasakannya. Mudah-mudahan dengan pertemuan pada hari ini, sama-sama kita muhasabah mengenai perjalanan dakwah sepanjang sesi lepas serta melantik pimpinan baru yang bakal menerajui Kelab Iqra’ bagi meneruskan agenda dakwah yang murni di bumi kampus UTHM ini. Proses lantikan pimpinan melalui syura’ telah dipersetujui pada muktamar yang lepas. Alhamdulillah, dengan berkat dan izin Allah, proses ini berlaku dalam tempoh hampir dua (2) bulan. Bakal-bakal pimpinan yang ditaklifkan akan melansungkan perjuangan yang dibawa oleh Rasulullah SAW.
Muktamirin dan Muktamirat Sekalian,
Tranformasi Dakwah, Memimpin Pembentukan Ummah, merupakan tema yang digarabkan pada muktamar kali ini. Dalam pelbagai kesempatan selalu muncul kegelisahan yang mempersoalkan gerakan dan pemikiran yang lesu di kalangan mahasiswa sebagai umat Islam dan lebih-lebih lagi sebagai generasi penggerak dakwah. Pengamatan kepada masalah sosial mahasiswa, penularan salah faham terhadap Islam, perkembangan negara dan antarabangsa serta mengambil tahu khabar saudara kita di seluruh dunia menjadi tuntutan kepada kita. Memahami senario kampus dan luar kampus, menganalisis cara pemikiran barat, memahami gaya perjuangan dan rentak dakwah antarabangsa, pasti ada sesuatu yang boleh kita pelajari. Oleh itu, pendekatan dakwah yang lebih menarik yang perlu diterokai oleh para daie adalah membudayakan diri dengan membaca, memahami dan menganalisis setiap perkara yang berlaku disekelilingnya untuk mendapatkan maklumat bagi menggerakkan dakwah dengan lebih terbuka, menarik dan memberi kesan yang mendalam kepada masyarakat yang berada disekitarnya untuk membentuk bi’ah solehah dikampus.
Sidang mesyuarat, ikhwah dan akhawat yang dikasihi Allah SWT sekalian.

[seterusnya...]